Bullet Journaling - ny kategori på bloggen!

Onsdag, mitten på veckan!
Tänkte faktiskt visa vad jag sysslat med nuförtiden. I år är nämligen mitt 'bullet journal'-år.
Har ni någon aning om vad begreppet 'Bullet Journaling' betyder, eller ens vad det är?
 
En bullet journal är egentligen en egenutformad kalender, eller rättare sagt en bok du planerar och strukturerar upp hela ditt liv i. Du börjar med en blank anteckingsbok, jag har hållit på med att göra egna kalendrar i flera år och har alltid haft en helt clean bok utan ränder eller rutor. Den jag börjat med i år kommer dock vara mycket mer designad och genomtänkt, och därför jag beställt en 'Leuchtturm 1917' (ikonisk för just bullet journaling) med prickar istället för rutor. Varje prick är hörnen på rutorna, så det är som ett rutnät med endast hörn markerade.
 
 
Jag tycker prickarna är väldigt bra i och med att de är diskreta om jag vill göra mer friskissade sidor, men det finns alltid en riktlinje med hur många rutor en layout består av. Tycker det är supersmidigt och tar bort en hel del fel man lätt kan göra utan något rutnät what so ever. En bra bok är grunden till att få en tydlig och fin bullet journal, även fast det egentligen inte tar bort funktionaliteten att ha en helt vanlig randig eller rutig anteckningsbok. Jag som är estet och perfektionist stör mig bara otroligt mycket på en ful grund. 
 
Vidare i hur en bullet journal är utformad! 
 
Det finns absolut inga regler, men vissa sidor brukar vara standard att man startar upp och skissar. 
 
- Nyckeln för boken. Du har en så kallad 'KEY' en nyckel med symboler du lägger upp dina uppgifter och ärenden efter. Här är min nyckel! Har jag exempelvis ett läkarbesök, skriver jag en triangel framför beskrivningen, och fyller i den efteråt när jag varit där. Eller drar ett streck eller en pil igenom om det ställts in eller ombokats till ett annat tillfälle! Likadant när det gäller tvättider, plugguppgifter, jobbmöten etc. Är uppgiften extra prioriterad ritar jag en stjärna intill triangeln eller fyrkanten. 
 
 
Anledningen till att jag skrivit på engelska på många av mina sidor är helt enkelt för att det kommer så naturligt för mig. Det känns rätt att ha vissa grejer på svenska och vissa på engelska, det finns inga regler! Det är ju BARA din bok och din så kallade 'Journal' (på engelska, -- innebär egentligen loggbok eller dagbok)
 
- Nästa blad brukar oftast vara en 'Future Log' eller en framtidsvy. En sån här kalender innebär att du endast planerar en vecka eller MAX två i förväg - och då i ganska stor detalj. Därför finns en framtidsvy i början för att enkelt skriva upp de få inplanerade mötena, resorna, födelsedagarna etc. för att enkelt kunna få en överblick över året. Finns hundratals olika layouter för detta - min ser ut såhär!
 
 
Som ni ser kan det skina igenom från föregående sidor i och med att jag använder tusch och inte blyerts. Det är nåt man får leva med om man inte har en mirakelpenna. Sidorna är ganska tunna i en sån här!
 
Jag har lagt upp min future log på 2 uppslag, 6 månader per uppslag. Händer det mycket en månad vill jag ha gott om plats! Plus en egen sektion för födelsedagar. 
 
Dessa två första sektionerna i boken är oftast de mest naturliga och börja med, som nästan alla har i sina journals. Nu kommer dock allt det roliga - du får bestämma HELT själv vad som kommer härnäst! Det som kommer nu är dina så kallade 'Collections'. 
 
I dina collections anpassar du innehållet och sidorna helt utefter ditt liv och dina intressen. Dessa kan du sprida över hela året, men ofta har man en klump med de mest generella i början. Man kan lägga till en sån sida var som helst under boken, vilket är möjligt för att man skriver sitt eget index och att sidorna i en sån här anteckningsbok är numrerade.
 
Sidorna jag gjort hittills är bland andra: 
- En 'film- och serielista' där jag skriver upp filmer och serier jag vill se under året.
- En boklista där jag utöver en lista med böcker jag vill läsa. Jag har även gjort en uppföljningssida där jag kan se vad jag faktiskt har läst under året - hur många sidor jag läst, vilken bok som var bäst. Vill verkligen få mer tid över till att läsa i år. Var en riktig bokmal för ett par år sen. 
- Mina mål för 2018
- Önskelistor i olika prisklasser
- Hur mitt sparkonto förändras under året - vill verkligen få igång mitt sparande.
- Drömmar och idéer för mitt framtida yrkesliv
- En sida för planering av bloggen och en för sidor jag vill göra i min bullet journal 
 
Dessa sidor är väldigt roliga och finns så många olika sorters sidor att göra. In på pinterest och youtube och leta inspiration! På youtube är min favorit 'AmandaRachLee' från Kanada. Grymt duktig och erfaren. Det var genom henne jag fick idéen att göra en riktigt satsig och genomtänkt logg. In och titta på hennes youtube här. Det kommer göra detta konceptet och systemet mycket lättare att förstå!
 
 
Vidare kommer dina layouts månad för månad och vecka för vecka. Här brukar AmandaRachLee ha olika teman för varje månad som återkommer i veckolayoutsen på olika sätt. En månad var det en stadsvy med skyskrapor, en månad var det suckulenter. Blir skitsnyggt och enhetligt! Jag har dock inte kommit igång med att verkligen göra månadsteman, men här kommer min senaste veckolayout: 
 
 
 Ett litet inspirations-citat som är symboliskt för mig, massa utrymme för varje veckodag att skriva + lite extra 'att göra'-utrymme. Kommer nog använda en liknande layout igen!
 
Hoppas ni kommer gilla denna typen av inlägg! Kommer absolut visa fler layouts och hur jag gör mina uppslag och hur jag följer upp mina planer. 
Ge gärna feedback om ni vill se nåt speciellt! 
 
Ha en fortsatt superfin onsdag
/J 
 
 
 
Allmänt, Bullet Journaling | Bullet Journal, Dagbok, Design, Kalender, Kreativitet, Planering | |
#1 - - Angelica Wåhlin:

Åh wow, sååå snygg ju!

Svar: tack så hemskt!😄
Jenny Frost

Upp